Fastigheten

Här finns ett urval av uppgifter om vår fastighet.

Uppvärmning
Husen värms upp med vattenburen värme från Fortum fjärrvärmecentral. Administreras genom Sthlm Exergi

Energi
Eldistributionen till fastigheten sköts av Ellevio. Vi arbetar för att minska energiförbrukningen i fastigheten, bland annat genom att succesivt byta ut maskiner i tvättstugorna och belysningen i gemensamma utrymmen till energisnåla alternativ.

Hantering av avfall

• Hushållssopor lämnas i behållarna mellan Filipstadsbacken 60 och 62.
  • Förpackningar (kartong, plast, glas och metall) och tidningar lämnas vid återvinningsstationen mitt emot Filipstadsbacken 70.
  • Grovsopor lämnas vid kommunens återvinningscentraler. Se adresser och öppettider här.
  • Grovsopor, förutom elskrot och miljöfarligt avfall, kan lämnas i den container som ställs upp en helg varje vår och höst mellan Filipstadsbacken 60 och 62.

Fastighetsförsäkring
Fastigheten är försäkrad hos Brandkontoret försäkringar.

Systematiskt brandskyddsarbete
Under 2014 gjordes en genomgång av fastigheten som vi använder som grund för vårt systematiska brandskyddsarbete. Läs mer om eget brandskydd här.

Enskilt förrådsutrymme
För varje lägenhet finns ett vindsförråd samt en matkällare. Medlem ansvarar för att de är låsta med hänglås.

Föreningslokal
I källaren vid Filipstadsbacken 60 finns en föreningslokal. Den kan under viss tid framöver inte hyras ut då den tas i anspråk av företaget som arbetar med upprustningen av varm- och kallvatterrören.

Tvättstugor
I föreningen finns det två tvättstugor med tvättmaskiner, centrifuger, torktumlare och torkrum/torkskåp. De bokas med låscylinder på tavla i/utanför tvättstugan. Om du saknar nyckel, kontakta Aphos Förvaltning.

Cykelrum
Vi har tre cykelrum: ingång vid gaveln på nr 70, på baksidan av nr 66 och på baksidan av nr 60. Nyckel till cykelrum vid nr 70 kan kvitteras hos styrelsen mot en deposition av 300 kr. Det finns även två cykelställ utomhus.